Helaas is er niemand beschikbaar op dit moment

Antwoorden en Inzichten

Vanuit Nederland 0909 - 0890 (0.90 p/m)
Vanuit België 0904 - 23009 (1.75 p/m)
Bellen via credits, klik hier

Yoga werkt voor iedereen

Als we denken aan yoga dan denken we vooral aan een goede manier om te kunnen ontspannen. Maar yoga is veel meer dan dat. De letterlijke betekenis van yoga is 'het bereiken van eenheid'. Yoga leert u om uw lichaam en uw geest in balans te brengen, maar ook uw geest en uw bewustzijn komen door yoga in balans. De meeste mensen ervaren door yoga minder emotionele druk. Het gaat hierbij om de juiste combinatie van ademhaling, lichamelijke oefening en concentratie. Yoga is geschikt voor jong en oud, iedereen kan yoga beoefenen.

De Asana's, de oefeningen


De oefeningen, die vanuit de yoga Asana's worden genoemd, geven kracht en energie. Daarnaast zorgen deze voor een goed gevoel van ontspanning. Yoga is een uitstekende manier om rust en ontspanning in uw leven te brengen. Door onwetendheid hebben mensen nog eens het idee dat yoga vooral betekent dat er moeilijke en ongemakkelijke oefeningen uitgevoerd moeten worden. Dit is onjuist. Er zijn natuurlijk Asana's waarvoor lenigheid en een zekere kracht nodig is, maar veel van de klassieke yoga-oefeningen zijn redelijk eenvoudig uit te voeren.

Ademhaling bij yoga


Een rustige en regelmatige ademhaling is een belangrijk onderdeel van de yoga. Kortgezegd vormt uw ademhaling de verbinding tussen uw lichaam en geest. Een goede regelmatige ademhaling zorgt voor voldoende zuurstof en zorgt ervoor dat andere voedingsstoffen door het bloed worden gevoerd. Ook draagt het bij aan het optimaal functioneren van de hersenen en dat u niet een gejaagd gevoel ervaart. Bij een yoga-oefening is het veelal de regel om in te ademen indien u naar voren buigt en uit te ademen tijdens het uitvoeren van de beweging. Vervolgens is de ademhaling weer normaal. Een goede ademhaling bij yoga is dus essentieel!

Soorten yoga


Er zijn diverse vormen van yoga waarbij de inhoud bij elke uitvoering anders wordt vormgegeven of accenten anders worden gelegd. Dit komt voort uit het feit dat er verschillende stromingen in de yoga waren waar ook weer verschillende leermeesters hun eigen inhoud aan het onderwijs gaven. We zetten een aantal vormen van yoga voor u op een rij.

  1. Hathayoga
    Bij Hathayoga gaat het er om dat u uw lichaam en ademhaling leert beheersen. Het doel is om de geestelijke zelfontwikkeling te bereiken. Onder deze vorm van yoga valt Druyoga, hierbij gaat het om oefeningen vanuit en gericht op het hartchakra. Bij Iyengar-yoga wordt de nadruk vooral gelegd op het langduriger goed uitdiepen van elke lichaamsoefening met behulp van blokken, stoelen, riemen en dergelijke. Bikramyoga is gericht op het goed afvoeren van afvalstoffen, door de yoga oefeningen in een constante temperatuur van 37 graden uit te voeren. Een andere vorm van yoga die onder Hathayoga valt is Zenyoga. Hierbij ligt de nadruk op het mediteren. Bij Ashtangayoga ligt daarentegen de nadruk op krachtonwikkeling van de spieren door het uitvoeren van een serie oefeningen zonder tussenposes en die in moeilijkheidsgraad toenemen. Tenslotte de Poweryoga, hierbij gaat het om Ashtanga yoga-oefeningen die gericht zijn op de krachtontwikkeling van de spieren.
     
  2. Layayoga
    Bij Layayoga gaat het om het oplossen en ontbinden van uw evenwichtspunt. Belangrijk hierbij zijn de wil en uw denkkracht. Er zijn bij Layayoga weer een aantal vormen van yoga die hieronder vallen. Te starten met Bhaktiyoga waarbij het om algehele liefde gaat, het voelen van echte mensenliefde. Bij Sakthayoga gaat het om energie en natuurkrachten en Mantrayoga richt zich op vibrerende geluidskracht. Als laatste Yantrayoga waarbij er begripsvorming in stof en geest moet komen, vormschepping.
     
  3. Dhyanayoga
    Bij Dhyanayoga staat het regelen van het denkproces centraal. Belangrijk hierbij zijn de bespiegelingen in het bovenzintuigelijke.
     
  4. Rajayoga
    Als laatste Rajayoga waar ook weer vier vormen van yoga onder vallen. Bij Rajayoga gaat het vooral om het scheidende en bindende vermogen, het regelen en samentrekken van het denkvermogen. Als eerste vorm Jnanayoga waarbij de ontwikkeling van het intellectueel vermogen voorop staat. Heel belangrijk is de kennis van de yoga-beoefenaar en de wetenschappelijke formulering daarvan. Een andere vorm van Rajayoga is Karmayoga, hierbij gaat het om het doelbewust handelen. De wet van oorzaak en gevolg. Bij Kundaliniyoga is de krachtbronbeheersing de kern, denkt u hierbij aan occulte krachten, geheugen aller tijden. De vierde vorm is Samadhiyoga, waarbij het eigenlijk om de beheersing van het voorgaande gaat, het bereiken van extatische toestand en opheffing van de dualiteit.
     


Top