Helaas is er niemand beschikbaar op dit moment

Antwoorden en Inzichten

Vanuit Nederland 0909 - 0890 (1.00 p/m)
Vanuit België 0904 - 23009 (1.75 p/m)
Bellen via credits, klik hier

Omgaan met angst

Iedereen is weleens bang. Dit behoedt ons voor gevaarlijke situaties en is een natuurlijke reactie. Dit noemt men reëel angst. Maar er bestaat ook irreële angst, waarbij de angst zich vormt in het hoofd. Deze angst is vaak lastig om mee om te gaan en verdwijnt niet zomaar. Er bestaan drie gradaties van angst: angsten waarmee u goed kunt leven of mee kunt leren omgaan. Hierbij kunt u denken aan angst voor spinnen of de tandarts. Angsten die u dagelijks belemmeren en niet zomaar kunt loslaten, zoals: angst voor pijn, kritiek of vliegen vallen onder gradatie twee. De laatste gradatie is de angststoornis waardoor de levenskwaliteit ernstig wordt aangetast en u niet meer goed kunt functioneren. Deze angststoornis kan samen gaan met depressies fobieën, paniek en sociaal isolement.

Tips om met angst om te gaan


Iedereen beleeft angst anders en heeft een andere vorm van angst. Er is daarom geen geneesmiddel of perfecte tip die voor iedereen werkt. Angst hoort bij het leven en is een menselijke emotie. Het onderdrukken van angst is geen oplossing. Door bewust te worden van uw angsten en angstgedachten, krijgt u weer grip op uzelf. Wij zetten een aantal tips op een rijtje om het omgaan met angst gemakkelijker te maken.

Keer angstgedachten om
Welke gedachten heeft u bij de angst en wat doen deze met u? Probeer deze angstgedachten om te keren en kijk wat het met u doet. Probeer het tegenovergestelde te geloven en focus op de nieuwe gedachten. Hierdoor kunt u uw angstgedachten achter u laten. Angst ontstaat door blokkades in het lichaam die u tegenhouden om angst los te laten. Ga bij uzelf na wat u blokkeert en hoe u dit kunt oplossen. Stel daarbij vragen aan uzelf: wat houdt mij tegen en waarom? Wat is het ergste wat kan gebeuren als mijn angst uit komt? Hoe ziet het leven eruit zonder angst?. Wanneer u blokkades herkent kunt u er een oplossing voor vinden of hulp zoeken om er vanaf te komen.

Laat u niet leiden tot angst
Iedereen heeft één of meerdere angsten. Bij sommige gaat het om een kleine angst, die het leven nauwelijks beïnvloed. Terwijl een ander iedere dag last ervaart van de angst. Laat u niet leiden door angst. Wees niet bang om te falen of te vallen, er mogen dingen mislukken dat is niet erg. Het is nou eenmaal onmogelijk om alles in het leven te controleren. Soms is het goed om de angst te accepteren. Door u te veel te laten leiden door de angst neemt de kwaliteit van het leven af en kunt u niet meer genieten. Angst is iets wat wordt aangeleerd en het is de kunst om het los te laten.

Blijf in beweging en onder de mensen
Door angst durft u geen nieuwe stappen te zetten. Toch is het belangrijk dat u verder blijft kijken en stappen in de goede richting durft te zetten. Ook kleine stappen zijn waardevol en helpen bij het overwinnen van de angst. Wanneer u stil blijft staan verandert er niks. Hierdoor kan de angst niet verdwijnen of beter worden. Stel u open voor nieuwe mensen en uitdagingen. Doordat u in beweging blijft, creëert u nieuwe ervaringen, inzichten en resultaten. Hierdoor kunt u weer vertrouwen opbouwen en wordt u gemotiveerd om verder te gaan.

Praat over uw angst
Het is goed om met iemand over uw angsten te praten. Dit lucht op en wie weet kan de persoon tegen wie u het vertelt helpen met het overwinnen van de angst. Daarnaast biedt het steun en kunt u uw verhaal kwijt. Het kan helpen om met een goede vriend, kennis of familielid te praten. Daarnaast kunnen onze paragnosten en consultants u helpen bij het overwinnen van uw angst. Zij bieden hulp en geven advies. U kunt uw verhaal en angst zowel telefonisch als per email met onze consultants delen. Daarnaast kunt u ook een consult plannen.


Top