Voor u beschikbaar:
Berlinda, Noëlle, Charlotte, Marije, Shamim, Carolien, Iris, Irma, Rohaa

Momenteel in gesprek:
Carol Ann, Monique.

Antwoorden en Inzichten

Vanuit Nederland 0909 - 0890 (1.00 p/m)
Vanuit België 0904 - 23009 (1.75 p/m)
Bellen via credits, klik hier

Stilte om je heen

In een wereld waarin altijd geluiden zijn en waarin we altijd sociaal moeten zijn, is het soms heel fijn om even stil te zijn. Tijdens deze stilte kun je tot jezelf komen. Stilte kan ontstaan door geluiden stil te zetten: de televisie uit, telefoon uit en de ramen sluiten. Maar dan is het vaak in het hoofd nog niet stil. Veel gedachten houden nooit op en we blijven altijd wel over iets nadenken. Het brein staat altijd afgesteld op een continue stroom aan gedachten. Door al die drukte en onrust is er vaak geen tijd meer voor innerlijke stilte. Terwijl deze stilte juist essentieel is voor jouw lichaam en geest. Hoe leg je die gedachtenstorm stil en maak je plek voor een leeg hoofd? Wij geven tips.

Stilte in jezelf


Door de onafgebroken stroom aan gedachten, geluiden en informatie komen we er niet meer aan toe om alleen even te zijn wie we zijn. We zijn alleen maar druk bezig met alles te verwerken. Wanneer je in de natuur loopt en even diep in- en uitademt kan het zijn dat je je in daverende stilte bevindt. Het hoofd stroomt leeg en je bent met de wereld verbonden. Jij kiest zelf wie je wil zijn en waar je naar luistert. Heb je het gevoel dat je verbonden bent met de natuur en de wereld? Dan bén jij in plaats van dat je denkt.

Stilte voor jezelf is het opladen van jezelf en jouw lichaam. Je hebt eindelijk een moment voor jezelf. Stilte komt niet vanzelf. Je kunt uiteraard de televisie en radio uitzetten, maar dan heb je nog niet jouw innerlijke rust gevonden. Het is een kwestie van oefenen om deze rust en stilte te krijgen. Dit kan je met verschillende oefeningen doen:
  • Mediteer door een paar minuten rustig te zitten en je te focussen op je adem.
  • Moet je ergens heen? Zorg ervoor dat je iets eerder bent zodat je kunt focussen op de omgeving, de geluiden en hoe het voelt om daar te zijn.
  • Doe iets creatiefs of een andere activiteit waarin je opgaat en alles om je heen vergeet.
Het is niet ingewikkeld om de stilte in jezelf te vinden. Dit hoef je ook niet lang te doen, een paar seconden per dag is al fijn. Hierdoor las je af en toe een korte pauze in en kun je bijkomen van een drukke dag.

Wil jij hulp om de stilte in jezelf te kunnen vinden? Onze consulenten en paragnosten helpen u graag verder en staan voor u klaar. U kunt uw vraag zowel telefonisch als per email aan onze consultants stellen. Ook kunt u een consult plannen.


Top